Концепцията празнува премиерата си на изложението в ХановерС прототипа Future Truck 2025 Mercedes поглежда към бъдещето на товарните автомобили. „До десет години камионите биха могли да се движат напълно автономно по магистралите“, убедени са служители на компанията от Щутгарт. По този начин сигурността по пътищата би могла да се подобри, разходът да бъде намален, а вредните емисии – редуцирани. „Мозъкът“ на автономния камион е т.нар. Highway Pilot: система, която комбинира съществуващите към момента асистиращи системи с още по-голям брой сензори. Благодарение на всичко това още днес Highway Pilot би могъл да се включи в трафика по магистралите – и то напълно адекватно. Ако технологията наистина бъде въведена в серийно производство, шофьорите трябва да си търсят друга работа – поне на магистралата Highway Pilot ще „поема руля“. „Голямото момче“ използва същата техника, с която през есента на 2013 г. S-класата премина без намесата на водач разстоянието от Манхайм до Пфорцхейм – легендарната отсечка, измината от Берта Бенц. Радар с далечен обхват се грижи за „видимостта“ напред. Стереокамера анализира зрителното поле пред шофьора, а радарни сензори „гледат“ отстрани. Така Highway Pilot може да разпознава не само маркировката и други камиони, но и да „отчита“ препятствия и пешеходци, мантинели, да „разчита“ пътни знаци, като дори владее топографията благодарение на дигитална 3D-карта. А когато Car-to-Car комуникацията бъде наложена, автоматично ще обменя различен тип информация (напр. за опасности на пътя, ремонти и т.н.) с други автомобили или с инфраструктурните системи.С цялата тази информация пътуванията на дълги разстояния ще се превръщат в детска игра, която компютърът владее до съвършенство. Щом камионът се качи на магистралата, той автоматично предлага на водача си да се оттегли и електрониката поема управлението. Тогава шофьорът завърта седалката си леко встрани, опъва си краката и взима таблета си, за да се заеме с някои от операциите, съпътстващи пътуването – резервации на паркоместа, управление на работното време, уреждане на документи и дори проверка на менюто в следващия крайпътен ресторант.Технически автономното шофиране вече не е възприемано като магия. След пътуването без шофьор по стъпките на Берта Бенц и представянето на автономния автомобил на Google инженерите доказаха, че могат да „научат“ колите да се движат сами. А задачата им е допълнително улеснена за камионите, които много рядко предприемат изпреварвания, движат се главно по магистрали или пътища без кръстовища и т.н. Автономните автомобили обаче могат да бъдат приети след промяната на съответните законови рамки – и разбира се, след като обществото одобри новите технологични решения и им гласува доверие. А това няма да бъде много трудно, тъй като с идването на все повече тежкотоварни автомобили по магистралите, увеличаващите се задръствания и засилващите се климатични проблеми повечето хора се радват на всичко, което прави придвижването в натоварвения трафик по-бързо, по-сигурно и по-екологично. А шофьорите? Те няма да се съпротивляват, а доброволно ще отстъпят волана на електронните системи и ще се отдадат на всички останали дейности, които така и така ги натоварват допълнително в момента. Все пак монотонната работа на професионалните водачи няма нищо общо с радостта от шофирането.
There are no comments yet. Be the first one to express yourself!